söndag 13 mars 2011

Intervju-serie fortsätter: True Heart Education

Sanna Nova Emilia är en härlig inspirationskälla och har varit med på  workshop med 903 möjligheter! 
Läs mer vad hon gör på True Heart Education.


Kan du berätta lite om dig själv (kan vara om ditt företag också)!
Mitt stora kall här i livet handlar om att vända utifrånstyrning till inifrånstyrning och att vägleda människor emot deras sanna jag. Mitt fokus ligger just nu på att föra in en ökad medvetenhet i den svenska skolan för våra barns känslomässiga och psykiska behov. Att föra in mer hjärta i skolan, som ett komplement till den idag så överrepresenterade hjärnan. Som barn är vi oerhört utlämnade och sårbara och vi gör allt för att passa in och bli älskade. Vi är beroende av vuxenvärlden för vår fysiska överlevnad så vi inrättar hela vårt väsen efter omvärlden. Vi lägger vårt värde i omgivningens händer och förlorar mer och mer kontakten med oss själva, med vårt egenvärde, våra egna känslor och behov. Vi förlorar kontakten med vår livslust, vår inre drivkraft, glädjen, nyfikenheten och upptäckarlusten. Den här förlusten skapar ett stort tomrum inom oss som vi försöker att fylla med yttre kompensationer. Dvs. andra människors bekräftelser, bättre arbetsprestationer, större och dyrare tv-apparater, alkohol, droger etc. Jag är visionären och en av grundarna till företaget True Heart Education – (http://truehearteducation.com) och vi arbetar nu intensivt för att nå ut till Sveriges skolor med detta avgörande och nödvändiga förändringsarbete. Många människor talar om att ”hitta sig själv”, men det behöver vi bara om vi en gång har förlorat oss själva, vilket vi i grund och botten aldrig ska behöva göra.
Vad har du på gång just nu?
Just nu skriver jag på ett utbildningsmaterial för förskola/skola och medvetna föräldrar – Med Hjärtat i Fokus – att vända utifrånstyrning till inifrånstyrning inom hem och skola. Materialet består dels av en handbok som för oss djupare in på begreppen utifrånstyrning och inifrånstyrning och vikten av att bygga på barnens självkänsla och individualitet, likväl som vikten av att låta deras nyfikenhet, lekfullhet och upptäckarglädje bli drivkraften i deras lärande. Handboken ger även pedagoger och föräldrar en fördjupad självmedvetenhet och självkännedom. En medvetenhet för våra egna känslor och behov är avgörande för att kunna vägleda barnen till trygga självmedvetna individer. Materialet kommer så småningom även att kompletteras med en arbetsbok för eleverna.
 
Hur motiverar du dig själv ?
För mig är den inre motivationen avgörande, det tror jag egentligen att den är för alla människor, och den inre motivationen handlar alltid om glädje. Glädje i skapandet och i att uttrycka mig själv i världen. När vi söker yttre motivation – i form av yttre belöningar och bekräftelse - är vi oftast styrda av rädsla. Rädslan att inte duga, inte vara tillräckligt duktiga, inte vara tillräckligt älskade och att inte tjäna tillräckligt med pengar. Detta är för mig skillnaden mellan prestation och manifestation. Mellan yttre tvång och inre drivkraft. Så fort jag försöker prestera så låser det sig i mig. Glädjen och livslusten försvinner. Jag väljer då alltid att ta ett steg tillbaka och stanna upp för att få kontakt med glädjen i mig själv igen. Jag väljer att göra saker som ger mig glädje och återknyta med mitt inre, där inspirationen och kreativiteten bor. 
Vad eller vem inspirerar dig just nu!
Peter Gärdenfors är en man som korsat mitt universum och vars arbete inspirerar mig oerhört! Han är Kognitivvetare vid Lunds universitet och har bland annat skrivit boken ”Lusten att förstå – Om lärande på människans villkor”. Bara vetskapen om att han finns ger mig hopp om framtiden! I övrigt så blir jag oerhört inspirerad av alla människor som vågar vara sanna emot sig själva och följa sina hjärtan, människor som vågar tro på sina drömmar och visioner och följa dem trots det svåraste motstånd.
Vilka är dina förebilder?
Alla modiga människor som på något sätt bidragit till att göra världen till en bättre mer kärleksfull plats, som tex. Gandhi och Moder Theresa. I övrigt så består mina förebilder av människor som på något sätt bidrar till positiva förändringar för andra genom att våga vara sig själva fullt ut och även visa sin sårbarhet. Som Lou Rossling, Kay Pollak, Louise L Hay, Eckhart Tolle, Richard Bandler, Anthony Robbins mfl. Världen behöver fler autentiska människor!
Vilken dold talang besitter du på?
Hmm… dolda talanger? Jag är ju generellt en ganska öppen och odold människa, men för att nämna något så är jag grym på att plocka upp saker ifrån golvet med hjälp av tårna. Det var en talang som jag utvecklade till mästerskap under mina tre graviditeter ;) 
Skriv ned 5 st positiva egenskaper om dig
Kärleksfull
Självmedveten
Kreativ
Modig
Nytänkande
 
Vad är ditt favoritcitat?
”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.” – Albert Einstein
 
Och till slut.....Vad önskar du allra mest!
Jag önskar mig en värld där varje människa genuint känner och förstår sitt eget värde. En inifrånstyrd värld där varje människa fullt ut tar ansvar för sina känslor och för allt hon skapar. En medveten värld av hela, lyckliga och fria människor som tillsammans, och var för sig, skapar och utvecklas tillsammans till det bästa vi någonsin kan bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar